نقد فرمالیسم اسلوب معادله در غزلیّات کلیم کاشانی
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
مکتب ادبـی فـرمالیسم روسـی (شکـلگـرایی یا صورتگـرایی) یکـی از مکاتب نقـد ادبـی مشهوری است که همواره طرفداران آن به شکل یا فرم اثر ادبی اهمّیت ویژهای میدهند. منظور از فرم در اثر ادبی هر عنصری است که در ارتباط با دیگر عناصر، ساختاری منسجم و آراسته را به وجود میآورد. اسلوب معادله یکی از زیورهای ادبی است که در فرم غزلیّات سبک هندی به ویژه کلیم کاشانی، خلاّق المعانی ثانی، به کار رفته است. اسلوب معادله، بیتی است مستقل، که در یک مصراع آن، شاعر اندیشهای ذهنی را بیان میکند و در مصرع دوم مثالی از طبیعت و اشیاء برای اثبات ادّعای خود میآورد و آن را معادلی برای ادّعای ذهنی خویش، قرار میدهد. اسلوب معادله، در غزلیّات کلیم کاشانی، یکی از ابزارهایی است که همواره به تصویرسازی میانجامد و تصاویر اسلوبی، یکی از عناصر سازنده شکل و صورت و یا فرم شعر کلیم را، تشکیل مـیدهد. نگارندگان، در این جستار ادبی، فرم و شکل اسلوب معادله را، در غزلیّات کلیم کاشانی، بر اساس مبانی مکتب ادبی فرمالیسم، به نقد کشاندهاند.
منابع مشابه
تحلیل روانشناختی تجلّی یأس و ناامیدی در غزلیات کلیم کاشانی
یأس و ناامیدی از رایجترین مضامین آثار ادبی و هنری ادبیات جهان است. شعر فارسی خاصه سرودهای کلیم کاشانی از این قاعده مستثنا نیست. این پژوهش بر آن است تا از دیدگاه روانشناختی، براساس «نظریه ناامیدی افسردگی» آبرامسون و همکاران، و براساس روش تحلیلی، به تحلیل عوامل و مؤلفه های ناامیدی در غزلیات کلیم کاشانی بپردازد. نتایج به دست آمده نشان از آن دارد: عوامل نومیدی، در اشعار کلیم عبارتند از: 1- تجربی...
متن کاملبررسی ساختار تمثیل و اسلوب معادله در غزلیات کمال خجندی
کمالالدین مسعود خجندی معروف به «کمال خجندی» و متخلص به «کمال» شاعر و عارف بزرگ قرن هشتم و از معاصران حافظ شیرازی است. کمال خجندی در شیوه غزال سرایی از شاگردان سعدی به شمار میرود. تأثیرپذیریهای کمال خجندی از غزل سعدی در حوزههای گوناگون؛ مضامین و محتوا، ساختار کلام، ترکیبها و عبارات، موسیقی کلام، وزن، قافیه و ردیف و نیز بهکارگیری اسلوب معادله و تمثیل چشمگیر است. در متون بلاغی جدید، تمثیل یک...
متن کاملبررسی ساختار تمثیل و اسلوب معادله در غزلیات کمال خجندی
کمال الدین مسعود خجندی معروف به «کمال خجندی» و متخلص به «کمال» شاعر و عارف بزرگ قرن هشتم و از معاصران حافظ شیرازی است. کمال خجندی در شیوه غزال سرایی از شاگردان سعدی به شمار می رود. تأثیرپذیری های کمال خجندی از غزل سعدی در حوزه های گوناگون؛ مضامین و محتوا، ساختار کلام، ترکیب ها و عبارات، موسیقی کلام، وزن، قافیه و ردیف و نیز به کارگیری اسلوب معادله و تمثیل چشمگیر است. در متون بلاغی جدید، تمثیل یک...
متن کاملبررسی مختصات سبکی و موتیفپردازی در غزلیات کلیم کاشانی (990-1061 ه. ق)
کلیم کاشانی، شاعری خلاق، معتدل و پرسخن است که در همة انواع شعر، طبعآزمایی کرده، ولی شهرت اصلی وی در غزلسرایی است. غزلیات کلیم به جز ویژگیهای مشترک سبک هندی، به دلیل نیروی آفرینندگی شعری، تصرفات واژگانی و معنایی و گرایشهای غنایی و حکمی از مختصات زبانی، ادبی و فکری برخوردار است. هنر کلیم در تصویرآفرینی، نازک خیالی و مضمونپردازی است و از تمام امکانات بیانی و بدیعی به صورت معتدل، ساده و روشن ...
متن کاملبررسی کاربرد اغراق در اشعار کلیم کاشانی
مبالغه، اغراق و غلو یکی از قویترین عناصر القاء در اسلوب سبک هندی و بهترین وسیله برای تجسم بخشیدن به عواطف و اندیشهها و نفوذ بر خفایای ذهن مخاطب است و در پی برجستهسازی از طریق هنجارگریزی و آشناییزدایی و کشف مفاهیم تازه و بیگانه است و چون با دیگر شگردهای بیانی و بدیعی در هم آمیزد، التذاذ هنری و تأثیرات عمیق عاطفی و فکری بر خواننده بر جای خواهند گذاشت و از تحسینگویی و ارزش بیشتری برخوردار خوا...
متن کاملاسلوب معادله در غزل سعدی
سعدی شاعری استدلالگراست. ابیات او در غزل، به عبارتها و گزارههای منطقی چنان نزدیک میشود که در عین مخیل بودن، بسیار استوار به چشم میآید. یکی از راههای خلق تصاویر هنری و ایجاد زمینههای منطقی و قابل درک، در غزل، اسلوب معادله است که سعدی با شناخت مناسبی که از ظرفیتهای این شگرد ادبی داشته، شعر خود را به کمک آن هنریتر و استدلالیتر کرده است. اسلوب معادله از فروع بحث تشبیه است که با درآمیختن ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 38
صفحات 103- 138
تاریخ انتشار 2019-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023